torsdag 16. september 2021

Hjemmet er Norges mest leste ukeblad

Hjemmet mest lest.
Story House Egmonts blader og magasiner er fortsatt en bred og viktig mediekanal med en sterk posisjon i nordmenns hverdag, viser siste lesertallsmåling. Totalt når merkevarene ut til nærmere 2,9 millioner lesere.

Lesertallsmålingen for 2021.2. viser samme utvikling som målingen i mai 2021, nedgangen flater ut, og flere blader har en positiv utvikling med fremgang på lesertall.

Ukebladet Hjemmet, som i år feirer 110-årsjubileum, har en solid fremgang på 5,8 prosent, er det suverent største ukebladet med hele 275 000 ukentlige lesere.

- Det er svært gledelig at Hjemmet kan feire 110-årsjubileum og fortsatt trone på toppen som Norges mest leste ukeblad. Hjemmets mål er å spre glede, skape engasjement, inspirere og bekrefte voksne kvinners verdier og valg. Hver eneste utgave skal gjenspeile våre tre D`er, distrikt, dugnad og drama. Det har vi åpenbart lykkes med. Det viktigste er å at vi alltid er opptatt av leserne ønsker og behov. Det er en dedikert og dyktig gjeng som lager Hjemmet, og som evner å kombinere innsikt med erfaring. De siste årene har vi gjennomført en rekke tiltak for å nå nye brukere, bygge lojalitet og styrke merkevarens posisjon. Vi har satt ambisiøse mål og er stolt over å lykkes, sier redaktør i Hjemmet Ole Martin Bjørklid.

Det er de voksne kvinnene som leser mest, og dette er en målgruppe Story House satser offensivt på med kvalitetsinnhold både på papir og andre medieflater. I tillegg til Hjemmet har Familien en imponerende fremgang på hele 9,9 prosent flere lesere, og Norsk Ukeblad kan vise til stabile lesertall. Til sammen leses Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien ukentlig av 590 000 nordmenn.

Egmonts nest største blad er Donald Duck & Co. med 262 000 ukentlige lesere og en målgruppe som favner hele familien, fra de aller yngste til eldre samlere.

Interessen for friluftsliv har økt kraftig siste året og nisjebladet Alt om Fiske har også gode lesertall, med en fremgang på 8,9 prosent.

22 prosent leser fortsatt daglig magasiner eller blader.Dette viser at ukeblader og magasiner har en sterk posisjon i nordmenns hverdag. Selv om mediebruken endrer seg, er godt innhold som inspirerer, engasjerer og formidler kunnskap og underholdning, noe folk kjenner seg igjen i og trenger.